romaskin

BMI kalkulator

Innhold oppdatert: 3/2 2022 • Opprinnelig publisert 3/2 2022 • Vi tjener penger hvis du kjøper noe fra en av våre partnere.

Romaskiner er ekstremt populære for hjemmebruk. De har fått plass i en voksende del av norske hjem, hvor treningssykkelen tidligere var favoritttreningsmaskinen. Det er det ingenting å si på, for romaskinen er en ekstremt effektiv kretsmaskin som trener opp kondisjon, utholdenhet og koordinasjonsevne, samtidig som den styrker musklene i hele kroppen. Til slutt er trening på romaskin veldig skånsom for ledd og sener.






Tolkning av resultatet

En romaskin er en treningsmaskin som brukes til å simulere roing i en båt. Med en romaskin kan du få samme trening av både muskler og kondisjon som i en ekte robåt, men uten å være avhengig av vind og vær. Romaskinen består av et sete som kan gli frem og tilbake med din rotag, et håndtak med kjetting koblet til maskinens motstandsmekanisme som kan være basert på enten vann, magnetisme, luft eller hydraulikk.

Viktige hensyn før du kjøper en romaskin

En romaskin er en investering og den er ikke helt billig. Romaskiner finnes for så lite som 1500 kr, men trenger du en som er i god kvalitet og har den funksjonaliteten som skal til for at du skal få både en god opplevelse og effektiv effekt av treningen din, så trenger du noe lenger opp i pris . Derfor er det også viktig at du ikke bare kjøper den første den beste romaskinen du ser på nett. Du må bruke litt tid på å lese og undersøke og finne romaskinen som passer de behovene du har.

Her er de viktigste vurderingene du må gjøre før du kjøper en romaskin:

Hvilken størrelse bør romaskinen din ha?

Romaskiner finnes i mange former, størrelser og vekter og derfor må du før kjøpet se på hvor i hjemmet du vil ha den stående. Bor du i et stort hus hvor du har innredet treningsrom i kjelleren, kan du enkelt velge en av de større modellene, men bor du i en liten leilighet er det nok ikke så praktisk om romaskinen fyller halvparten av soverom.

Romaskiner tar ikke så mye plass, men er lange på grunn av skinnen man må gli langs under trening og da veier de også mye.

Det finnes romaskiner som er laget spesielt for mindre boliger. Den er ikke så tung og kan flyttes rundt med. Du kan også få romaskiner som kan slås sammen og pakkes ut når du ikke bruker dem.

På den måten er romaskiner lettere å ha i et privat hjem enn de andre treningsmaskinene som tredemøller, treningssykler og crosstrenere.

Pris - hva må romaskinen koste?

Hvor mye ville du vært villig til å betale for en romaskin? Det er et vanskelig spørsmål, men la oss prøve å komme litt nærmere.

Ønsker du samme romaskin som Frank Underwood fra House of Cards, som er i toppdesign og laget av bærekraftig valnøtttre, kan du slippe nesten 13.000 DKK, men mye mindre kan gjøre det også (se pris for finansiering her). Vår posisjon er at funksjonalitet og kvalitet er viktigere enn design når det kommer til treningsmaskiner. Vi anbefaler ikke at du kjøper den billigste modellen i Bilka, da du vil oppleve den ustabil, at den ikke glir like godt som de litt dyrere og ofte ikke har mulighet til å koble til nettbrett eller smarttelefon. Men du trenger heller ikke kjøpe den dyreste modellen – slett ikke hvis du er en treningsamatør og ikke en profesjonell roer.

Som med alt annet henger også pris og kvalitet sammen når det kommer til romaskiner. De billigste modellene kan godt føles akkurat slik: litt billige. De er ikke like stabile og velfungerende som de dyrere modellene. Og da holder de ikke i like mange år.

Du må selvfølgelig se på privatøkonomien din og vurdere hvor mye penger du kan investere i en slik maskin og så må du tenke deg godt om og svare ærlig på om du virkelig vil eie en romaskin og er sikker på at du vil bruke det regelmessig eller om det er en plutselig trang og du er i tvil om hvor mye du får det brukt. Hvis det siste er tilfelle, er det ikke nødvendig å kaste bort mye penger på en semi-profesjonell modell som kommer til å samle støv etter noen uker. Motsatt lønner det seg å kjøpe en god mellomklassemodell hvis du er mer avklart og seriøs rundt valg av treningsmaskin.

Øverst i denne artikkelen har vi valgt ut tre romaskiner som tilhører hver sin priskategori – så det er noe for enhver lommebok. Alle tre maskinene er gode for prisen. Nederst i artikkelen finner du alle romaskinene vi selger. Her finner du alt fra de veldig billige romaskinene til toppmodellene.

Til slutt, ta en titt på hvordan og hvor mye du forventer å bruke din kommende romaskin. Og hvilke forventninger du har til det.

Du kan for eksempel still deg selv følgende spørsmål for å komme i gang:

  • Hvor ofte har du tenkt å bruke romaskinen din?
  • Er det bare du som skal bruke det, eller er det flere i husholdningen som trenger å trene?
  • Hvilke ekstra funksjoner trenger du?
  • Koble til nettbrett eller smarttelefon?
  • Pulsmåling?
  • Trenger du å kunne variere nivået på styrke og motstand for å kunne følge treningsprogrammer?

Hva slags motstand skal romaskinen ha?

Den siste vurderingen du må ta nå er en av de viktigste. Hvilken type motstand foretrekker du? Motstanden betyr mye for hvordan det føles å ro i romaskinen din. De to beste (og dyreste) er vann- og luftmotstand, mens magnetisk og hydraulisk motstand er billigere alternativer.

Romaskiner med hydraulisk motstand

Den billigste løsningen (priser helt ned til 1000 kr) som du finner er romaskiner med hydraulisk motstand, som også betyr at det er den dårligste typen romaskin. Denne typen har dessverre en lang rekke ulemper og kan ikke anbefales hvis du bare er litt seriøs med treningen.Den hydrauliske motstanden fungerer ved hjelp av ett eller to stempler, som er rør fylt med væske, som gir motstand når du trekk inn håndtaket. Du kan variere motstanden ved å vri på en knott.

  • Hvis du bruker romaskinen i mer enn 30 minutter, kan hydraulikken bli for varm og begynne å lekke væske fra stemplene.
  • Motstanden er konstant, noe som i motsetning til f.eks. luft- og vannmodellene gir ikke en spesielt realistisk følelse av å ro på vannet, hvor motstanden er konstant varierende og avhengig av ditt rotempo.

Romaskiner med magnetisk motstand

En annen løsning i den rimelige enden er romaskiner med magnetisk motstand. Disse er litt bedre enn de hydrauliske, men er likevel et godt stykke unna den ekte rorfølelsen. Den magnetiske motstanden fungerer ved hjelp av et svinghjul og en elektromagnet som bremser svinghjulet og dermed skaper ønsket motstand. Du kan kontrollere og variere motstanden fra et digitalt display.

  • Romaskiner med magnetisk motstand er de mest stillegående modellene, da det ikke er friksjon.
  • Elektromagneten avgir ingen lyd.
    Som med den hydrauliske versjonen er motstanden også her konstant og føles ikke som ekte roing.

Romaskiner med vannmotstand

I den dyre enden finner vi romaskiner med vanntetthet. Dette er det nærmeste du kommer å ro ut på vannet, selv om du fortsatt er hjemme med fast grunn under føttene.

Vannmotstanden fungerer ved at en «åre» snur seg i en vanntank når du trekker i radhåndtaket, og gir deg dermed motstand, akkurat som om du trekker inn ekte årer ute på vannet. Ønsker du en realistisk roopplevelse med myke og jevne egenskaper samt lyden av rislende vann, velg denne typen maskin.

Motsatt kan du ikke justere motstanden teknisk, men må stole på dine egne tak som tilpasser motstanden etter ditt tempo.

  • Det nærmeste du kommer en ekte rolig følelse.
  • Romaskiner med vanntetthet gir en veldig realistisk følelse av å ro skikkelig. Det er ingen motstand du kan variere, men motstanden tilpasses automatisk til ditt tempo (akkurat som i en ekte robåt): Hvis du ror sakte blir det større motstand og jo mer du øker farten, jo mindre motstand opplever du.
  • Denne typen romaskin er lydløs bortsett fra meditativ spruting av vann.
  • Vannet i maskinen må vedlikeholdes med klor to ganger i året for ikke å råtne.

Romaskiner med luftmotstand

I den dyreste men beste enden av skalaen finner vi romaskiner med luftmotstand. Denne typen fungerer ved hjelp av en propell som skaper motstand med omgivelsesluften. Dette er romaskiner i absolutt toppklasse, som bl.a. brukes av profesjonelle roere ved trening innendørs om vinteren.

  • Når du ror romaskinen og propellen roterer, fungerer den også som en vifte som sender kjølende luft til ansiktet ditt, noe som kan føles veldig behagelig når du blir varm og svett under treningen.
  • Romaskiner med luftmotstand gir en veldig realistisk følelse av å ro skikkelig. Det er ingen motstand du kan variere, men motstanden tilpasses automatisk til ditt tempo (akkurat som i en ekte robåt): Hvis du ror sakte blir det større motstand og jo mer du øker farten, jo mindre motstand opplever du.

Hvilke muskler trener en romaskin?

Konditionstræning på en romaskine er en glimrende måde at brænde kalorier af, forbedre dit hjerte-kar-system og tone mange af dine vigtigste muskler op. Fordi der ingen jordkontakt er, er det også en meget blid måde at træne på for folk, der har problemer med knæ eller andre led når de f.eks. er ude at løbe.

Men hvilke muskler kan man så træne med en romaskine? Nogen ville måske sige primært armmusklerne, men det er ikke sandt for du bruger jo hele kroppen når du ror, og ikke kun armene.

Svaret er vildt: Når du anvender en romaskine træner du omkring 84% af alle musklerne i din krop!

Hvilken anden træningsmaskine kan prale af det samme?

Derfor kalder man på engelsk også romaskiner for full body workout. De træner alle de store muskelgrupper og yder samtidig en fantastisk konditionstræning.

Her er en liste over de vigtigste muskler du træner når du ror:

  • Forlår (quads)
  • Baglår
  • Ballemusklerne
  • Rygmusklerne
  • Kropsstammen (core)
  • Skuldre
  • Overarme (biceps og triceps)
  • Lægmusklerne

De 4 fasene av roing (og musklene som trenes)

En rotag kan deles inn i fire faser, og det er faktisk ulike muskelgrupper som aktiveres i hver fase. Så selv om det går fort i praksis har du bevegelse i nesten hele kroppen på en gang.

Her gjennomgår vi de fire fastene en etter en og kommer inn på hvilke muskler som trenes i hver.

romaskin-faser

A - Innsatsen (the catch)

Innsatsen er begynnelsen av taket, hvor knærne dine er bøyd, skinnene dine er vertikale, armene dine er utstrakte og kroppen din lener litt fremover.

Her er det spesielt musklene på baksiden av bena, samt musklene i baken som aktiveres, samtidig som ryggmuskulaturen jobber statisk. Dette bidrar til å gjøre korsryggen mer utholdende.

B - Mellomfasen (the drive)

Mellomfasen er der bena får jobbe hardt. Du sparker i gang med bena, svinger ryggen opp i vertikal stilling og drar i håndtaket med armene.

Her trener du spesielt lårmuskulaturen både foran og bak låret, samt rumpa. Ryggmuskulaturen jobber her både statisk og dynamisk.

C - Avslutningsfasen (the finish)

Avslutningsfasen er den siste delen av rotasjonen, hvor overkroppen vippes litt bakover, bena er forlenget og håndtaket trekkes opp til nedre brystkasse.

Her trenes musklene i overarmene og musklene i korsryggen og mellom skulderbladene. Kjernemuskulaturen i magen og korsryggen spiller også. Ønsker du å trene disse mer spesifikt kan du prøve å ro med en hånd og bytte regelmessig mellom venstre og høyre hånd.

D - Restitusjonen (the recovery)

Restitusjonen er der du gjør det omvendt og går tilbake til innsatsen. Du strekker armene ut igjen, lener deg fremover i hoftene og bøyer deg igjen i knærne til du er tilbake der du startet.

Her trener du alle de ovennevnte muskelgruppene på en gang.

Her er en video som fint illustrerer alle fasene til en romaskin:

Kan jeg bruke romaskinen min hver dag?

Er det greit å bruke romaskinen min hver dag?

Det korte svaret er «ja, vanligvis».

De fleste som kjøper en romaskin til hjemmebruk ender opp med å bli forelsket i denne treningsformen. Ikke si at vi ikke har advart deg nå.

Derfor ender mange opp med å ville ro hver eneste dag, men det er ikke alltid det beste for deg. Uansett, ta det med ro fra starten og venn kroppen til den nye aktiviteten.

Start sakte og lytt til kroppen din

Alle treningsformer som du og kroppen din ikke er vant til bør begynne sakte. Det er viktig at du alltid lytter til kroppen din og dens signaler. Hvis kroppen din føles veldig sår og sliten, anbefaler vi at du tar en fridag. Kroppen trenger tid til å hvile og restituere seg. For mye roing kan føre til treningsskader.

Dette betyr imidlertid ikke at litt ømme muskler og litt tretthet er en unnskyldning for å ikke trene. Lytt til kroppen din og vær ærlig med deg selv.

Resultatet av overtrening

Overtrening kan føre til all slags dritt som skader, tretthet og svekket immunforsvar. Så ikke overdriv. Føler du at du blir mer og mer sliten, syk, søvnløs, har hjertebank, humørsvingninger osv, så er det hele et tegn på at du overtrener. Hvis du merker dette, ta minst en to-dagers pause før du starter forsiktig igjen.

Et av de vanligste resultatene av overtrening er treningsskader. Hvis du begynner å bruke din nye romaskin hver dag uten å være klar for det, vil du lett kjenne ryggsmerter. Du må starte sakte og la kroppen venne seg til de nye treningsrutinene.

Ender du opp med en sikker skade, vil du miste langt mer tid enn om du bare hadde tatt noen dagers pause av og til.

Hvordan unngå overtrening og skader

Den beste måten å unngå overtrening og skader på er å starte sakte og være smart. Start alltid med en grundig oppvarming før treningen med en nedkjøling etterpå.

Noen roere kan risikere blemmer på hendene når de begynner å ro mye og ofte.

Vår ekspert anbefaler

Anbefalet romaskin

HS-065AR - Hop-Sport

Før 5.285 kr. Spar 17 % (1.000 kr.)